>Karlheinz war mein erster und einziger Meister. Wir haben zusammen philosophiert, komponiert und musiziert. Er hat nicht nur dem musikalischem Handwerk sondern auch der musikalischen Kunst grosse Dienste geleistet. Ich bin ihm endlos dankbar.
>
>Dr Rolf Gehlhaar
>DECEMBER 14, 2007 9:45 AM
>
"Etwas über sich hinaus schaffen"「みずからを超えて何かを創造すること」
ツァラトゥストラのこの言葉に含まれていること。
シュトックハウゼンの1972年のスピーチもこれを念頭においている。
ドゥルーズの『差異と反復』もこれを主題にしている。
「かつてあった」でもなく、「わたしはこれだ」「わたしはこれができる」でもなく、
未来の尖端が語りかけてくること。
In this way the most vertical music of AUS DEN SIEBEN TAGEN arose as if of its own accord, through my function as playing conductor.The "Intensity",which I at first interpreted as the purely physical one of hammering and sweating, tuned suddenly into a spiritual one,into rhythmic polyphony.
In this way the most vertical music of AUS DEN SIEBEN TAGEN arose as if of its own accord, through my function as playing conductor.The "Intensity",which I at first interpreted as the purely physical one of hammering and sweating, tuned suddenly into a spiritual one,into rhythmic polyphony.
ニールセンさんから次のようなメールが来ました。来月始めに来日するようです。ぜひ一緒に演奏をしましょう。
in July I will come to Japan and I will stay in Kyoto during the first days
of that month, with Kumi and Yu Wakao.
Will you and your intuitive group be there? I hope we could meet!
Maybe the 3. 4.(afternoon) 5. ... could be good days. What do you think,
please?
> Dear Masatsune Nakaji,
>
> listened to your Unbegrentzt and ES. The latter has very "empty" sounds,
> "sound before silence" as you talked about...
>
> best greetings to all,
> Carl Bergstroem-Nielsen
シュトックハウゼンの何の曲の中だったか(多分「短波」1969.4.9)、彼が(多分)[
Im Winde]と言っているところがある。
これはヘルダーリンの「生の半ばに」の中の、
Die Mauern stehn
Sprachlos und kalt, im Winde
Klirren die Fahnen.
へのオマージュではないのか?
この前の演奏(12.18一坪シアター)で僕も同じようなことを考えていて、
むしろ(詩の冒頭の)[Mit gelben Birnen hänget]のところの、[Mit]と[Birnen]を少しだけ発語した。
ヘルダーリンのこの詩へのオマージュとしては、[im Winde]が最高だと思う。
また少しシュトックハウゼンと気持ちが共有できたきがする。
新年おめでとう。ニールセンさんからメールが届きました。貼っておきます。
>Dear Masatsune Nakaji,
>
>so fine to meet you! Please carry on the good work! Do give my regards to
everybody in the group!
>
>
>;-),
>
>
>
>Carl
4月9日にニールセンさんからメールが来ていた。
その一部を紹介しておきます。
>thank you for recording of our session! I enjoyed listening to it again.
>Nachtmusik really has its special changing way.
>
>And it's amazing how your group goes on and grows! Maybe I'm mistaken about
>concerts and Myspace
先日カール・ニールセンさんに、2月21日の「無限に」のCDをお送りしました。
その感想をいただきました。
以下です。
>thank you for sending me a new recording!
>I think the music is reflecting clearly the character of the piece, in being
"spacious" - taking its time, detailing out in broad ways, developing on in
various ways.
>There are different "sections", and generally some repetetive feeling.
>Unbegrentzt is probably the most open-ended of all the intuitive pieces!
>yes... I now listened two times more. And I found that there is indeed a
>dynamic relation between sections. Also there is a differentiation process
>going on through sections. It reminds me of Kontakte. The development is
>very broad, similar to what Stockhausen says about one region of Hymnen:
>"with the largest ...rhythmic expansion that I have ever composed". Did you
>know, Nietzsche speaks also of such things in Ecce Homo...
>
>Now I can follow you better, I had a new experience. Interesting indeed!