シュトックハウゼンの何の曲の中だったか(多分「短波」1969.4.9)、彼が(多分)[
Im Winde]と言っているところがある。
これはヘルダーリンの「生の半ばに」の中の、
Die Mauern stehn
Sprachlos und kalt, im Winde
Klirren die Fahnen.
へのオマージュではないのか?
この前の演奏(12.18一坪シアター)で僕も同じようなことを考えていて、
むしろ(詩の冒頭の)[Mit gelben Birnen hänget]のところの、[Mit]と[Birnen]を少しだけ発語した。
ヘルダーリンのこの詩へのオマージュとしては、[im Winde]が最高だと思う。
また少しシュトックハウゼンと気持ちが共有できたきがする。
新年おめでとう。ニールセンさんからメールが届きました。貼っておきます。
>Dear Masatsune Nakaji,
>
>so fine to meet you! Please carry on the good work! Do give my regards to
everybody in the group!
>
>
>;-),
>
>
>
>Carl
4月9日にニールセンさんからメールが来ていた。
その一部を紹介しておきます。
>thank you for recording of our session! I enjoyed listening to it again.
>Nachtmusik really has its special changing way.
>
>And it's amazing how your group goes on and grows! Maybe I'm mistaken about
>concerts and Myspace
先日カール・ニールセンさんに、2月21日の「無限に」のCDをお送りしました。
その感想をいただきました。
以下です。
>thank you for sending me a new recording!
>I think the music is reflecting clearly the character of the piece, in being
"spacious" - taking its time, detailing out in broad ways, developing on in
various ways.
>There are different "sections", and generally some repetetive feeling.
>Unbegrentzt is probably the most open-ended of all the intuitive pieces!
>yes... I now listened two times more. And I found that there is indeed a
>dynamic relation between sections. Also there is a differentiation process
>going on through sections. It reminds me of Kontakte. The development is
>very broad, similar to what Stockhausen says about one region of Hymnen:
>"with the largest ...rhythmic expansion that I have ever composed". Did you
>know, Nietzsche speaks also of such things in Ecce Homo...
>
>Now I can follow you better, I had a new experience. Interesting indeed!