Wittgensteinは'Und nichts am Gesichtsfeldläßt darauf schließen, daß es von einem Auge
gesehen wird.(そして、視野におけるいかなるものも、それが眼によって見られていると
推論できるものはない)'と上の論考の引用箇所で述べています。仏教思想が一貫して「実在」
といわず、「無(空)」と表現するのは同様の思考であって、そこが積極的に「真実在」と述べる
インド本流の思想とどこまでも色合を異にする仏教の伝統かとおもいます。
世界の中からいえば、認識の主体は「無」としかいえないのですが、しかしまた何ものも存在
しないのならば、「意識の内観、体験(Cogito、我思う)」が説明できません。
While in Kashi, Shankara and his disciples were returning to the monastery from their daily bath
in the Ganges when an outcast approached from the opposite direction. The disciples called out
for the outcast to move aside so they might pass without touching him. The outcast calmly replied,
“What shall I move - my body which is made of earthly elements or my soul which is all-pervading
consciousness?” At that moment, Shankara had a vision in which it was revealed to him that
the outcast was Shiva in disguise. He suddenly realized the one reality in all. He stopped his
disciples and said, “He is indeed my guru, regardless of his low birth.”