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読書紹介板

771アクエリアン:2018/07/13(金) 20:13:54
ロバート・J・リフトン教授オウムを語る20

シェインバーグ:どのような修行の成果が得られたのでしょうか?

リフトン:彼らは高度なエネルギー状態を体験したと語っています。そのエネルギーは神秘的な感覚を帯びていたそ うですが、何故ならそれは生命力、不死の力を意味するものだからそうです。そして、彼らはそれらの体験をオウム 時代にしているにもかかわらず、今でもそれを懐かしく思い出すといいます。東京で元信者は私に次のように語りま した--「毎日裁判を傍聴に行っており、オウムの闇の部分も分かってきています。でも、なにか奇妙なんですよ ね。私がオウムにいた時と同じ様な巨大なエネルギーを感じました」と。それで私は尋ねました、「それからどうなり ましたか?」と。彼が言うには、「そうですね、次第に消滅していきましたけど」、ということです。また私は他の元信徒 にもそのような現象をたずねてみました。その人達は、オウム体験において、オウムの前にもオウムを出てからも 経験したことのない強烈なエネルギー状態に対して、大変なノスタルジーを感じていました。ここでちょっと付け加え て置かなければならないことは、オウムの教義のすべてが、こういう高度なものばかりではなかったということです。 麻原は、理解できるようなやさしい口調で日常生活の問題について、まじめなちょっとした説法なども行っていまし た。「死について心配することは意味があるのだろうか?それは畢竟その人間の持つカルマであり、心配することは 愚かなことであり、あなた方がなさなければならないことは、あなた方の人生を点検することである。君たちの人生で むなしく感じることはないだろうか?君たちは堕落した社会に住んでいると感じたことはないだろうか?」 そして麻 原の日本社会分析--日本社会は教育や会社組織において、強固な権威主義である--は的を得ていたので、 効果的だったに違いありません。この麻原のご託宣は、日本社会に対して敵対的な人間や、そこから排除されてい ると感じている人間にとっては、我が意を得たりと感じたことでしょう。オウムの信者はしばしば日本社会の生存競 争に立ち向かえなかったので、弱者とみなされている若者たちでした。それでオウムは彼らに安らぎの場所を与える と共に、人間にとって本質的な問題とは何か、といった根源的な問題をベースにして語りかけていったのです。

SHAINBERG: Rewarding in what sense?

LIFTON: Almost to a person, they describe experiencing high energy. And that energy itself took on a kind of mystical feeling because it really meant life power, immortality power. And they miss it, despite everything that’s gone on in Aum. One former member I spoke with in Tokyo told me, “I’ve been going to the trial every day. I’m learning things that I hadn’t known about Aum. But it’s funny, I had such enormous energy when I was in Aum.” I asked him: “What about since then?” He told me: “Well, it’s gradually petering out.” And I’ve spoken with others who were more actively nostalgic for that energetic state that they had never known prior to or after Aum. But I should also make it clear that not all the teachings were on this rarefied level. He would also give sermons or little lectures about understandable, everyday lifestyle issues. “What’s the point of worrying about death? It’s karma, it’s a silly thing to worry about. What you want to do is look at your life. Is there some sort of vacuum in your life? Do you feel you live in a corrupt social situation?” And his analysis of Japanese society could be quite hard-hitting—that it’s lockstep authoritarianism in both educational and corporate structures. It made sense to people who were themselves antagonistic toward Japanese society and felt themselves to be excluded from it. They were often young people who were viewed as weak because they couldn’t stand up to the demands of the Japanese rat race. So Aum gave them a home and spoke to them on this nitty-gritty basis as well.


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